Wikia

Ania z Zielonego Wzgórza Wiki

Anna Shirley

Przekierowano z Ania Shirley

76stron na
tej wiki
Komentarze6
Anna Shirley
Ania Shirley.jpg
Data urodzenia 5 marca 1865
Znana także jako Kordelia Fitzgerald (Ania chciała, aby ją tak nazywano)

Dziewczynka - Ania (dla Józefiny Barry)

Nauczycielka (dla Pawła Irvinga)

Królowa Ania (dla Gilberta i Phil)

Andzia (dla Mary Marii Blythe)

Droga pani doktorowa (dla Zuzanny Baker)

Pani Blythe

Płeć Kobieta
Kolor włosów Rude
Kolor oczu Szaro-zielone
Rodzina Gilbert Blythe (mąż)

Berta Shirley (matka)
Walter Shirley (ojciec)
Joyce Blythe (córka)
Jakub Mateusz Blythe (syn)
Walter Cuthbert Blythe (syn)
Anna Blythe (córka)
Diana Blythe (córka)
Shirley Blythe (syn)
Berta Marilla Blythe (córka)

Anna Blythe (zd. Shirley) - córka Waltera i Berty Shirley, żona Gilberta Blythe, matka Joyce (†), Jim'a, Waltera (†), ''Nan", ''Di", Shirley'a i "Rilli" Blythe.

Ania została adoptowana przez Marylę i Mateusza Cuthbert. Na początku spodziewali się, że przysłany im zostanie chłopiec.

Gdy dojrzała musiała dokonać wyboru: zostać z Marylą czy pojechać do Redmond. Zdecydowała zostać i stała się nauczycielką w szkole w Avonlea. Uczyła tam przez dwa lata zanim udała się na studia do Redmond. Mieszkała z Philippą Gordon, Stellą Maynard, Priscillą Grant i ciotką Jakubiną w domku o nazwie ''Ustronie Patty". Po zaręczynach z Gilbertem przeniosła się do Szumiących Topoli. Mieszkała z Rebeką Dew i dwoma wdowami ciotką Kasią i Misią. Kiedy wyszła za mąż za Gilberta przenieśli się do Wymarzonego Domu w Czterech Wiatrach, gdzie zaprzyjaźniła się z Kapitanem Jimem, Ewą Moore i Kornelią Bryant. Po urodzeniu Jima przeniosła się razem z mężem do Złotego Brzegu, starego domu w Glen St. Mary.

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Ania urodziła się 5 marca 1865 roku w Bolingbroke, w Nowej Szkocji jako jedyne dziecko Waltera i Berty Shirley. Jej rodzice umarli 3 miesiące po jej urodzeniu na febrę.

Anię z grzeczności przygarnęła pani Thomas. Mieszkała u nich do ósmego roku życia pomagając w opiece nad dziećmi, potem po śmierci pana Thomasa została zabrana przez panią Hammond pełniąc takie same obowiązki.Dwa lata później po śmierci pana Hammonda gdy pani Hammond wyjechała do Stanów Zjednoczonych Anię oddała do Domu Sierot w Hopetown. Za cztery miesiące została zaadoptowana przez rodzeństwo Cuthbertów i zamieszkała na Zielonym Wzgórzu.

Lata szkolneEdytuj

Ania czekająca na stacji.jpg
Gilbert mówi : Marchewa! Marchewa!
Ania mówi : Ty wstrętny chłopaku! Jak śmiesz! -rozbija swoją szkolną tabliczkę na głowie Gilberta. - Ania i Gilbert w szkole.
Marchewa!.jpg

Ania chodziła do szkoły w Avonlea ze swoją najlepszą przyjaciółką Dianą Barry. Pierwsze trzy tygodnie były spokojne, do czasu aż Gilbert Blythe wrócił wizyty z w Nowym Brunszwiku. Pierwszego dnia po jego powrocie zażartował z włosów Ani. Po tym jak nazwał ją ''Marchewą" Ania rozbiła na jego głowie swoją szkolną tabliczkę. Po tym nauczyciel - pan Phillips kazał jej stać pod tablicą i pisał nad jej głową, że ''powinna nauczyć się panować nad swoim temperamentem". Gilbert próbował przeprosić Anię, ale ta nie chciała go słuchać. Następnego dnia nauczyciel kazał w ramach kary usiąść w jednej ławce z Gilbertem. Po tym zajściu Ania już nigdy nie chciała pójść do szkoły.

W październiku Ania zaprosiła Dianę na podwieczorek podczas nieobecności Maryli. Przypadkowo zamiast syropu z malin, Ania poczęstowała przyjaciółkę winem porzeczkowym i ją upiła. Matka Diany była wściekła na Anię i powiedziała, że nie mogą być już przyjaciółkami. Z tego powodu Ania wróciła do szkoły, aby chociaż tam widywać się ze swoją przyjaciółką.

1985AnneMinnieMay.jpg

Ania ratuje życie Minnie May

W styczniu zmartwiona i zdyszana Diana wbiegła do domu Cuthbertów informując Anię, że jej młodsza siostra - Minnie May jest chora na krup i prosząc o pomoc. Rodziców dziewczynki tak jak Maryli i pani Małgorzaty nie było w domu, ponieważ znajdowali się na spotkaniu z premierem podczas gdy chorą Minnie May zajmowała się Mary Jo. Ania pobiegła z Dianą do jej domu i wzięła ze sobą ipekakuane. Kiedy dotarły na miejsce Minnie była w bardzo złym stanie, Ania podała jej lek. Ania załamywała się myśląc, że Minnie May lada chwila spotka śmierć, jednak w końcu mała odksztusiła flegmę Dwie godziny później przyjechał Mateusz i z lekarzem, jednak gdyby Ania nie potrafiła pomóc dziewczynce było by już za późno na jakikolwiek ratunek.Gdy pani Barry dowiedziała się, że Ania uratowała jej córkę, przebaczyła jej i pozwoliła nadal przyjaźnić się z Dianą.

Po koncercie na który przyjaciółki poszły z okazji urodzin Diany, Ania spędzała nocna Jabłoniowym Wzgórzu w jej domu. Dziewczynki miały spać w pokoju gościnnym, urządziły zawody - ta która pierwsza wskoczy na łóżko wygrywa. Razem wskoczyły do łóżka w pokoju gościnnym, w którym jak się okazało okazało się, spała tam już ciotka Józefina Barry, a dziewczynki wpadły w kłopoty. Następnego dnia Ania przeprosiła ciotkę Józefinę.

Dd.png

Ania chodzi po dachu

W sierpniu, kiedy Ania miała 13 lat była na imprezie u Diany, na którą zaproszone były wszystkie dziewczyny z jej klasy. Po herbacie, niektóre z nich zaczęły bawić się w ''wyzwania". Na początku były one łatwe, jednak stopiowo stawały się coraz trudniejsze. Josie Pye kazała przejść Ani po dachu. Ania mimo strachu przyjęła wyzwanie. Będąc już na szczycie budynku straciła równowagę i złamała nogę w kostce. Pan Barry zaniósł ją do domu. Maryla bardzo zmartwiła się na tej widok. W ciągu kilku tygodni, kiedy Ania odzyskiwała siły odwiedziło ją dużo jej kolegów i przyjaciół ze szkoły.

W październiku tego samego roku, gdy Ania wróciła do szkoły zastała tam nową nauczycielkę - pannę Stacy. Szkoła postanowiła zorganizować koncert na Boże Narodzenie. Ania dostała rolę razem z Dianą i Ruby Gillis, została również wybrana by recytować dwie części. Wówczas modne były sukienki z bufiastymi rękawami, Ania marzyła o tym, żeby też taką posiadać, jednak Maryla uważała, że jest jej to zupełnie zbędne.

Mateusz udał się do sklepu, aby kupić wymarzoną sukienkę dla Ani, jednak ogarnęła go nieśmiałość. Tego samego dnia spotkał Małgorzatę Linde i powiedział jej o marzeniu Ani. Pani Linde zrozumiała to i kupiła strój z bufiastymi rękawami oraz wstążki do włosów. Był to prezent na Boże Narodzenie od Mateusza, ciotka Józefina podarowała Ani zaś pantofelki. Na koncercie Gilbert był tak oszołomiony jej wyglądem, że podniósł z podłogi papierową różę, która wypadła z jej włosów i schował do kieszeni.
Blog kr 4352793 6272369 tr ania z zielonymi wlosami.jpg

Ania z zielonymi włosami

W trakcie roku szkolnego Ania z koleżankami z klasy utworzyła Klub powieściowy. Wszystkie pisały opowiadania, głównie romanse z morałem. Kilka lat później w Redmond razem ze swoją przyjaciółką Stellą czytały je i śmiały się z nich. Jednak Ania została zainspirowana, aby napisać kolejną historię. W kwietniu 1879 roku, gdy Ania miała 14 lat spotkało ją kolejne nieszczęście, tym razem spowodowane przez jej próżność. Kupiła czarną farbę do włosów. Jednak po farbowaniu okazało się, że jej włosy są zielone. Ania myła włosy wiele razy, ale kolor zgodnie z reklamą nie schodził, więc Maryla była zmuszona obciąć jej włosy na krótko.
Ddd.png

Ania wcielająca się w Elaine

Jakiś czas później, kiedy Ania odgrywała z przyjaciółkami scenę z ''Lady of Shalott" Alfreda Tennyson'a. Miała odgrywać rolę Elaine. Leżała w łodzi pana Barry i dryfowała na drugi brzeg jeziora, gdzie czekały na nią pozostałe dziewczyny. Nagle łódka zaczęła tonąć, dziewczynce udało się wydostać i chwycić się filara mostu, ale była unieruchomiona. Chwilę później zauważył ją Gilbert, podpłynął do niej swoją łodzią i uratował. Kiedy dopłynęli do brzegu poprosił ją o wybaczenie. Ania zawahała się chwilę, ale nie chciała przebaczyć Gilbertowi.
Ania z gilbertem.jpg

Gilbert ratuje Anię

Gilbert mówi : Aniu, posłuchaj. Czy nie moglibyśmy zostać przyjaciółmi? Strasznie mi przykro, że naśmiewałem się wtedy z twoich włosów. Nie chciałem cię rozdrażnić, to miał być tylko żart. A poza tym to było tak dawno temu. Myślę, że masz teraz niesamowicie ładne włosy, mówię szczerze. Zostańmy przyjaciółmi.
Ania mówi : Nie, nigdy nie zostanę twoją przyjaciółką, Gilbercie Blythe, po prostu tego nie chcę!
Gilbert mówi : Ach tak? Więc niech tak będzie! Nigdy więcej nie poproszę cię, żebyśmy zostali przyjaciółmi. I wcale mi już na tym nie zależy!
- Ania i Gilbert na pomoście
5654.png

W listopadzie, kiedy Ania miała 14 lat, panna Stacy organizowała lekcje dla uczniów, którzy chcieli dostać się do Queen's Academy. Ania należała do tej klasy, jak też i Gilbert. Diana nie dołączyła, ponieważ nie chciała dalej się uczyć. Ania i Gilbert zaciekle rywalizowali ze sobą w nauce. Z egzaminów wstępnych do Queen's Academy pierwsze miejsce zajęli egzekwo Ania i Gilbert.

Queen's AcademyEdytuj

Ania zaczęła Queen's Academy we wrześniu 1880 roku, gdy miała 15 lat. Wybrała program ''przyśpieszony" i skończyła akademię w ciągu jednego roku, zamiast dwóch. Zdobyła stypendium Avery, które zapłaci za jej edukację w Redmond. Jednak nadal rywalizowała z Gilbertem.

Wkrótce zmarł Mateusz. Ania planowała wybrać się do Redmond, ale postanowiła zostać z Marylą, aby jej pomagać. Planowała uczyć w szkole w Carmody, ponieważ w Avonlea posada została przyznana Gilbertowi. Gdy Gilbert usłyszał o planach Ani ustąpił jej posadę nauczycielki w Avonlea, a sam przeniósł się do Białych Piasków. Od tego momentu Ania przebaczyła Gilbertowi i zostali przyjaciółmi.
Ania mówi : Gilbercie. Chciałam ci podziękować za twoją dobroć i za to, że dla mnie zrezygnowałeś z posady w Avonlea. Zależy mi, żebyś wiedział jak bardzo to doceniam.
Gilbert mówi : Nie zrobiłem niczego nadzwyczajnego. Z przyjemnością wyświadczyłem ci tę drobną przysługę. Czy teraz możemy już zostać przyjaciółmi? Wybaczyłaś mi wreszcie dawne winy?
Ania mówi : Wybaczyłam ci już dawno, tego dnia nad jeziorem, gdy pomogłeś mi się dostać na pomost. Wtedy jednak nie bardzo jeszcze zdawałam sobie z tego sprawę. (...)
Gilbert mówi :  Na pewno zostaniemy najlepszymi przyjaciółmi. Jesteśmy stworzeni na parę dobrych przyjaciół Aniu.
7878.png

Ania z Gilbertem

Nauczanie w szkoleEdytuj

Ania zaczęła uczyć w szkole w Avonlea w wieku 16 lat, pomimo faktu, że wiele osób wyśmiewało ją, że nie będzie w stanie podołać temu stanowisku. Ania wykładała w szkole w Avonlea przed dwa lata, zanim nie pojechała do Redmond.

Uniwersytet w RedmondEdytuj

Bridgeconfession.jpg
Ania i Gilbert pojechali do Redmond w tym samym roku. Na dwóch późniejszych latach studiów mieszkała w "Ustroniu Patty" razem z Philippą Gordon, Stellą Maynard, Priscillą Grant i ciotką Jakubiną. Ania miała wielu adoratorów, którzy oświadczali jej się. Billy Andrews oświadczył się jej przez siostrę - Jane, ale nie przyjęła oświadczyn. Potem również Karol Sloane poprosił Anię o rękę, ale ta natychmiast odmówiła. Odrzuciła też swojego przyjaciela Gilberta. Potem Gilbert coraz więcej czasu zaczął spędzać z Christine Stuart - dziewczyną, którą Ania znienawidziła od razu jak zauważyła ją w towarzystwie swojego przyjaciela. Ania przez pewien czas spotykała się z bogatym i przystojnym Roy'em Gardnerem, który był jej wymarzonym księciem. Kiedy Roy oświadczył się, Ania chciała powiedzieć ''tak", ale zrozumiała, że jednak go nie kocha.
Annesequel1.jpg
Gdy wróciła do Avonlea, na Zielone Wzgórze Tadzio przypadkowo powiedział jej, że Gilbert Blythe umiera. Ania zbladła i poszła do swojego pokoju. Wyobraziła sobie jakby dalej wyglądało jej życie bez Gilberta i zrozumiała, że go kocha. Wpadła w rozpacz, gdy myślała, że być może nigdy mu o tym nie powie. Jednak następnego dnia z wielką ulgą dowiaduje się, że stan zdrowia Gilberta się poprawił. Jego związek z Christine okazał się zwykłą plotką. Kiedy Gilbert doszedł do siebie oświadczył się Ani po raz drugi. Tym razem jej odpowiedź była twierdząca.

Szkoła w SummersideEdytuj

Pierwszy rokEdytuj

Po ukończeniu Redmond i przyjęciu oświadczyn Gilberta Ania zaczęła uczyć w szkole w Summerside. W tym czasie mieszkała w Szumiących Topolach z Rebeką Dew oraz dwiema wdowami - ciocią Kasią i Lolą. Pisała tam dużo listów do Gilberta.

W jej klasie było dużo członków rodziny Pringle, która wyraźnie nie polubiła nowej nauczycielki.

W październiku Ania spotkała małą Elżbietę Grayson, swoją sąsiadkę, która okazała się jej ''bratnią duszą".

Pewnego jesiennego wieczoru Ania poszła na cmentarz, gdzie spotkała Walentynę Courtaloe, która opowiedziała jej o wszystkich zmarłych z Summerside.

W grudniu Ania odwiedziła swojego ucznia Wilfreda Bryce. Znalazła u niego pamiętnik Andy'ego Bryce, w którym wspominał o Abrahamie Pringle. Dowiedziała się z niego, że Abraham Pringle był ludożercą. Dostała pamiętnik od Bryce'ów i wysłała do rodziny Pringle. Później Sara Pringle błagała Anię, żeby nie wyjawiła nikomu treści pamiętnika. Byłoby to wielkie upokorzenie dla jej rodziny. Tak zakończył się spór między Anią, a rodziną Pringle.

W czerwcu Sally Nelson wyszła za mąż za Gordona Hill'a. Wieczorem Ania zaprzyjaźniła się z Norą Nelson, siostrą Sally. Opowiedziała jej o Jimie Wilcox'ie, w którym zakochała się, a potem pokłóciła oraz o ich tajnym sygnale - lampce w oknie. Po ślubie Ania zostawiła światło w oknie i o tym zapomniała. W nocy wszyscy obudzili się, bo usłyszeli hałas. To był Jim Wilcox - przyszedł, bo ujrzał światło w oknie Nory. Po tym zajściu oświadczył się jej.

Rok szkolny zakończył się i Ania wróciła na Zielone Wzgórze, by spotkać się ze swoją miłością - Gilbertem.

Drugi rokEdytuj

3a4f7d8c583c4a8ae45e3b39b2db48d1.jpg

Ania w Summerside

We wrześniu Ania wróciła do Summerside i rozpoczęła kolejny rok nauki w szkole. Pewnego popołudnia ona i Lewis Allen szli do Szkolnego Klubu Dramatycznego. Fotografował stare farmy. Na końcu drogi spotkał ich mały Teddy Armstrong. Lewis sfotografował chłopca i jego psa. Kilka tygodni później Lewis chciał dać Teddiemu zrobione zdjęcie. Okazało się, że chłopiec nie żyje. Jego ojciec rozpaczał, że nie ma żadnego zdjęcia swojego syna a nie pamięta jego wyglądu. Lewis dał mu zdjęcie, które miał podarować Teddiemu. Później okazało się, że James Armstrong jest wujem Lewisa.

W grudniu Ania odwiedziła Katarzynę Brooke, żeby zaprosić ją na święta Bożego Narodzenia na Zielone Wzgórze. Była zaskoczona, gdy ta się zgodziła. Ania pokazała pannie Brooke wszystkie swoje ulubione miejsca w Avonlea. Spotkały też Gilberta, który tym razem nie mógł latem przyjechać do Avonlea.

Trzeci rokEdytuj

W marcu 1890 roku Ania została zaproszona przez Minerwę Tomgallon - ostatnią przedstawicielkę wielopokoleniowego rodu. Gościna u nich była uznawana za zaszczyt gdyż Tomagallonowie byli arystokratami. Panna Minerwa opowiedziała jej o klątwie ciążącej na jej rodzinie - o nagłych zgonach dzieci i dorosłych

W czerwcu poszła z Elżbietą do Ulotnego Obłoku. Dziewczynka spotkała tam mężczyznę i zaprzyjaźniła się z nim. Kiedy wracały na Elżbietę wpadły rozpędzone konie. W szpitalu okazało się, że przyjaciel dziewczynki jest jej ojcem.

Pod koniec czerwca Ania pożegnała się ze wszystkimi i wróciła do Avonlea.

Małżeństwo z GilbertemEdytuj

Ania i Gilbert wzięli ślub na Zielonym Wzgórzu. Nie mieli druhen na gdyż wszyscy ich przyjaciele wcześniej zawarli małżeństwa. Był to pierwszy ślub, który kiedykolwiek odbył się na Zielonym Wzgórzu .

Wymarzony DomEdytuj

Gilbert i Ania przenieśli się do swojego Wymarzonego Domu, który znajdował się w Czterech Wiatrach. Poznali tam Kornelię Bryant, Ewę Moore, Kapitana Jim'a. Ania urodziła tam swoją pierwszą córkę - Joyce, która umarła parę godzin po urodzeniu. Później, gdy urodziła Jima okazał się zupełnie zdrowy.

Ania w ogrodzie w Złotym Brzegu.png

Złoty BrzegEdytuj

We wrześniu 1892 roku Ania, Gilbert i mały "Jim" przeprowadzili się do Złotego Brzegu. W tym domu Ania urodziła Waltera, "Nan", "Di", Shirley'a i Rillę.

I wojna światowaEdytuj

Kiedy rozpoczęła się I wojna światowa do walki stanął najstarszy syn Ani - "Jim". Później dołączył do niego Walter. Ania była zrozpaczona, kiedy Walter zginął podczas akcji. Jakiś czas później do walki stanął też Shirley. Po zakończeniu wojny "Jim" i Shirley wrócili do domu.

CharakterEdytuj

Jako dziecko Edytuj

Ania jest dzieckiem oryginalnym. Przez wiele lat zaznawała goryczy samotności, tworząc barwy świat fantazji i zaludniając go wyimaginowanymi przyjaciółmi. Bujna wyobraźnia pozwalała jej przetrwać trudne chwile. Chętnie nadawała imiona roślinom i miejscom, twierdząc, że dzięki temu stają się bliższe ludziom. Z była natury gadatliwa, chętnie opowiadała innym o wytworach własnej fantazji. Jej radość życia, wyobraźnia i szczerość sprawiały, że z łatwością pozyskiwała sympatię ludzi. W przyjaźni wierna i lojalna, zawsze była gotowa do największych poświęceń. Równie mocno potrafiła kochać i nienawidzić, o czym przekonał się Gilbert Blythe. Dumna i uparta Ania nie odzywała się do chłopca przez cztery lata, rozpamiętując dzień, w którym nazwał ją „Marchewką”. W sytuacjach, kiedy ktoś szydził z jej powierzchowności, lub wyglądu reagowała wybuchem gwałtownego gniewu.

Ania miała duszę niepoprawnej romantyczki, o nieco egzaltowanym sposobie bycia. Najdrobniejsze niepowodzenia przeżywała zbyt intensywnie, wpadając w „otchłań rozpaczy”. Roztargniona i zbyt często popadająca w zadumę, doprowadzała do niefortunnych pomyłek, takich jak dodanie kropli walerianowych do ciasta zamiast wanilii, czy wykrochmalenie chusteczek. Jednak w sytuacjach krytycznych potrafiła zachować spokój i trzeźwy umysł. Dzięki rozwadze uratowała życie młodszej siostrze Diany. Ania była także wzorową uczennicą, choć jej pragnienie bycia prymuską wynikało początkowo z chęci rywalizowania w nauce z Gilbertem. Inteligentna i uzdolniona literacko zdobyła stypendium za najlepszą pracę z języka angielskiego. Zawsze starała się, aby Mateusz i Maryla byli z niej dumni.

Wygląd Edytuj

Ania.jpg

Jako dziecko Edytuj

W chwili, gdy czytelnik poznaje Anię, ma ona jedenaście lat. Jest chudym, wysokim dzieckiem o drobnej, bladej i bardzo piegowatej twarzyczce, spiczastym i wystającym podbródku, wymownych, pełnych słodyczy ustach u wielkich, szarozielonych oczach i zgrabnym nosku. Z powodu rudych włosów uważa się za osobę brzydką.

Ania Shirley.jpg

Później Edytuj

Z biegiem czasu Ania zmieniła się i wyrosła na bystrą, ładną dziewczynę o smukłej figurze i urodzie, wyróżniającej ją z grona koleżanek.

Występowanie Edytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki