Wikia

Ania z Zielonego Wzgórza Wiki

Ania Shirley

25stron na
tej wiki
Komentarze3
Anna Shirley
Anne photo3.jpg
Data urodzenia 5 marca 1865
Znana także jako Kordelia Fitzgerald (Ania chciała, aby ją tak nazywano)

Marchewa (dla Gilberta)

Dziewczynka - Ania (dla Józefiny Barry i Gilberta)

Nauczycielka (dla Pawła Irvinga)

Królowa Ania (dla Gilberta)

Andzia (dla Mary Marii Blythe)

Droga pani doktorowa (dla Zuzanny Baker)

Pani Blythe

Płeć Kobieta
Kolor włosów Rude
Kolor oczu Szaro-zielone
Anne2.jpg

Młoda Ania

Anna Blythe (zd. Shirley) - córka Waltera i Berty Shirley, żona Gilberta Blythe, matka Joyce (†), Jim'a, Waltera (†), ''Nan", ''Di", Shirley'a i "Rilli" Blythe.

Ania została adoptowana przez Marylę i Mateusza Cuthbert. Na początku spodziewali się, że przysłany im zostanie chłopiec.

Gdy dojrzała musiała dokonać wyboru: zostać z Marylą czy pojechać do Redmond. Zdecydowała zostać i stała się nauczycielką w szkole w Avonlea. Uczyła tam przez dwa lata zanim udała się na studia do Redmond. Mieszkała z Philippą Gordon (znaną w polskim przekładzie jako Izabela), Stellą Maynard, Priscillą Grant i ciotką Jakubiną w domku o nazwie ''Ustronie Patty". Po zaręczynach z Gilbertem przeniosła się do Szumiących Topoli. Mieszkała z Rebeką Dew i dwoma wdowami ciotką Kasią i Misią. Kiedy wyszła za mąż za Gilberta przenieśli się do Wymarzonego Domu w Czterech Wiatrach, gdzie zaprzyjaźniła się z Kapitanem Jimem, Ewą Moore i Kornelią Bryant. Po urodzeniu Jakuba przeniosła się razem z mężem do Złotego Brzegu, starego domu w Glen St. Mary.

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Ania urodziła się 5 marca 1865 roku w Bolingbroke, w Nowej Szkocji jako jedyne dziecko Waltera i Berty Shirley. Jej rodzice umarli 3 miesiące po jej urodzeniu na febrę.

Ania mieszkała u pani Thomas, kobiety, która pomagała w domowych obowiązkach, w domu państwa Shirley. Przebywała u niej do dziewiątego roku życia. Następnie mieszkała z rodziną Hammond, w której skład wchodziło ośmioro dzieci do jedenastego roku życia. Później została adoptowana przez Mateusza i Marylę Cuthbert.

Lata szkolneEdytuj

Gilbert: Marchewa! Marchewa!

Ania: Ty wstrętny chłopaku! Jak śmiesz! [rozbija swoją szkolną tabliczkę na głowie Gilberta]

- Ania i Gilbert w szkole

Ania chodziła do szkoły w Avonlea ze swoją najlepszą przyjaciółką Dianą Barry. Pierwsze trzy tygodnie były spokojne, do czasu aż Gilbert Blythe wrócił wizyty w Nowym Brunszwiku. Pierwszego dnia po jego powrocie zażartował z włosów Ani. Po tym jak nazwał ją ''Marchewą" Ania rozbiła na jego głowie swoją szkolną tabliczkę. Po tym nauczyciel - pan Phillips kazał jej stać pod tablicą i pisał nad jej głową, że ''powinna nauczyć się panować nad swoim temperamentem". Gilbert próbował przeprosić Anię, ale ta nie chciała go słuchać. Następnego dnia nauczyciel kazał w ramach kary usiąść w jednej ławce z Gilbertem. Po tym zajściu Ania już nigdy nie chciała pójść do szkoły.

W październiku Ania zaprosiła Dianę na herbatę podczas nieobecności Maryli. Przypadkowo zamiast syropu z malin, Ania poczęstowała przyjaciółkę winem porzeczkowym i ją upiła. Matka Diany była wściekła na Anię i powiedziała, że nie mogą być już przyjaciółkami. Z tego powodu Ania wróciła do szkoły, aby chociaż tam widywać się ze swoją przyjaciółką.

1985AnneMinnieMay.jpg

Ania ratuje życie Minnie May

W styczniu zmartwiona Diana powiedziała Ani, że jej młodsza siostra - Minnie May jest chora na krup. Rodziców Diany akurat nie było w domu i nie miał się kto ją zająć. Ania pobiegła z Dianą do jej domu i wzięła ze sobą syrop. Kiedy dotarły na miejsce Minnie była w bardzo złym stanie. Ania podała jej syrop. Kilka godzin później przyjechał Mateusz i wezwał lekarza. Gdy matka Diany dowiedziała się, że Ania uratowała jej córkę, przebaczyła jej i pozwoliła nadal przyjaźnić się z Dianą.

Po koncercie Ania spędzała noc z Dianą w jej domu. Dziewczyny razem wskoczyły do łóżka w pokoju gościnnym. Okazało się, że spała tam już ciotka Józefina Barry i przyjaciółki wpadły w kłopoty. Następnego dnia Ania przeprosiła ciotkę Józefinę.

Dd.png

Ania chodzi po dachu

W sierpniu, kiedy Ania miała 13 lat była na imprezie u Diany, na którą zaproszone były wszystkie dziewczyny z jej klasy. Po herbacie, niektóre dziewczyny zaczęły bawić się w ''wyzwania". Te na początku były łatwe. Josie Pye kazała chodzić Ani po dachu. Ania straciła równowagę i złamała nogę w kostce. Pan Barry zaniósł ją do domu. Maryla bardzo zmartwiła się na tej widok. W ciągu kilku tygodni, kiedy Ania odzyskiwała siły odwiedziło ją dużo jej kolegów i przyjaciół ze szkoły.

W październiku tego samego roku, gdy Ania wróciła do szkoły zastała tam nową nauczycielkę - pannę Stacy. Szkoła postanowiła zorganizować koncert na Boże Narodzenie. Ania dostała rolę razem z Dianą i Ruby Gillis. Została również wybrana by recytować dwie części. Wówczas modne były sukienki z bufiastymi rękawami. Ania marzyła o tym, żeby też taką posiadać, jednak Maryla uważała, że jest jej to zupełnie zbędne.

Mateusz poszedł do sklepu, żeby kupić sukienkę dla Ani, ale ogarnęła go nieśmiałość. Później tego samego dnia spotkał Małgorzatę Linde i powiedział jej o marzeniu Ani. Pani Linde zrozumiała to i kupiła strój z bufiastymi rękawami oraz wstążki do włosów. Mateusz dał jej to na Boże Narodzenie. Józefina Barry podarowała Ani pantofelki. Na koncercie Gilbert był tak oszołomiony jej wyglądem, że podniósł z podłogi papierową różę, która wypadła z jej włosów i schował do kieszeni.
Blog kr 4352793 6272369 tr ania z zielonymi wlosami.jpg

Ania z zielonymi włosami

W trakcie roku szkolnego Ania z koleżankami z klasy utworzyła Klub powieściowy. Wszystkie pisały opowiadania, głównie romanse z morałem. Kilka lat później w Redmond razem ze swoją przyjaciółką Stellą czytały je i śmiały się z nich. Jednak Ania została zainspirowana, aby napisać kolejną historię. W kwietniu 1879 roku, gdy Ania miała 14 lat spotkało ją kolejne nieszczęście. Tym razem spowodowane przez jej próżność. Kupiła czarną farbę do włosów. Jednak po farbowaniu okazało się, że jej włosy są zielone. Ania myła włosy wiele razy, ale kolor nie schodził. Maryla musiała obciąć jej włosy na krótko.
Ddd.png

Ania wcielająca się w Elaine

Jakiś czas później, kiedy Ania odgrywała z przyjaciółkami scenę z ''Lady of Shalott" Alfreda Tennyson'a. Miała odgrywać rolę Elaine. Leżała w łodzi pana Barry i dryfowała na drugi brzeg jeziora, gdzie czekały na nią pozostałe dziewczyny. Nagle łódka zaczęła tonąć. Udało jej się wydostać i chwycić się filara mostu, ale była unieruchomiona. Chwilę później zauważył ją Gilbert. Podpłynął do niej swoją łodzią i uratował. Kiedy dopłynęli do brzegu poprosił ją o wybaczenie. Ania zawahała się chwilę, ale nie chciała przebaczyć Gilbertowi.
Ania z gilbertem.jpg

Gilbert ratuje Anię

Gilbert: Aniu, posłuchaj. Czy nie moglibyśmy zostać przyjaciółmi? Strasznie mi przykro, że naśmiewałem się wtedy z twoich włosów. Nie chciałem cię rozdrażnić, to miał być tylko żart. A poza tym to było tak dawno temu. Myślę, że masz teraz niesamowicie ładne włosy, mówię szczerze. Zostańmy przyjaciółmi.

Ania: Nie, nigdy nie zostanę twoją przyjaciółką, Gilbercie Blythe, po prostu tego nie chcę!

Gilbert: Ach tak? Więc niech tak będzie! Nigdy więcej nie poproszę cię, żebyśmy zostali przyjaciółmi. I wcale mi już na tym nie zależy!

- Ania i Gilbert na pomoście

5654.png

W listopadzie, kiedy Ania miała 14 lat, panna Stacy organizowała lekcje dla uczniów, którzy chcieli dostać się do Queen's Academy. Ania należała do tej klasy, jak też i Gilbert. Diana nie dołączyła, ponieważ nie chciała dalej się uczyć. Ania i Gilbert zaciekle rywalizowali ze sobą w nauce. Z egzaminów wstępnych do Queen's Academy pierwsze miejsce zajęli egzekwo Ania i Gilbert.

Queen's AcademyEdytuj

Ania zaczęła Queen's Academy we wrześniu 1880 roku, gdy miała 15 lat. Wybrała program ''przyśpieszony" i skończyła akademię w ciągu jednego roku, zamiast dwóch. Zdobyła stypendium Avery, które zapłaci za jej edukację w Redmondzie. Jednak nadal rywalizowała z Gilbertem.

Wkrótce zmarł Mateusz. Ania planowała wybrać się do Redmond, ale postanowiła zostać z Marylą, aby jej pomagać. Planowała uczyć w szkolę w Carmody, ponieważ w Avonlea posada została przyznana Gilbertowi. Gdy Gilbert usłyszał o planach Ani ustąpił jej posadę nauczycielki w Avonlea, a sam przeniósł się do Białych Piasków.

Od tego momentu Ania przebaczyła Gilbertowi i zostali przyjaciółmi.

Ania: Gilbercie. Chciałam ci podziękować za twoją dobroć i za to, że dla mnie zrezygnowałeś z posady w Avonlea. Zależy mi, żebyś wiedział jak bardzo to doceniam.

Gilbert: Nie zrobiłem niczego nadzwyczajnego. Z przyjemnością wyświadczyłem ci tę drobną przysługę. Czy teraz możemy już zostać przyjaciółmi? Wybaczyłaś mi wreszcie dawne winy?

Ania: Wybaczyłam ci już dawno, tego dnia nad jeziorem, gdy pomogłeś mi się dostać na pomost. Wtedy jednak nie bardzo jeszcze zdawałam sobie z tego sprawę. (...)

Gilbert: Na pewno zostaniemy najlepszymi przyjaciółmi. Jesteśmy stworzeni na parę dobrych przyjaciół, Aniu. (...)

- Ania przebacza Gilbertowi

Nauczanie w szkoleEdytuj

7878.png

Ania z Gilbertem

Ania zaczęła uczyć w szkole w Avonlea w wieku 16 lat, pomimo faktu, że wiele osób wyśmiewało ją, że nie będzie w stanie podołać temu stanowisku. Ania wykładała w szkole w Avonlea przed dwa lata, zanim nie pojechała do Redmond.

Uniwersytet w RedmondEdytuj

Bridgeconfession.jpg
Ania i Gilbert pojechali do Redmond w tym samym roku. Na dwóch późniejszych latach studiów mieszkała w "Ustroniu Patty" razem z Philippą Gordon, Stellą Maynard, Priscillą Grant i ciotką Jakubiną. Ania miała wielu adoratorów, którzy oświadczali jej się. Billy Andrews oświadczył się jej przez siostrę - Jane, ale nie przyjęła oświadczyn. Potem również Karol Sloane poprosił Anię o rękę, ale ta natychmiast odmówiła. Odrzuciła też swojego przyjaciela Gilberta. Potem Gilbert coraz więcej czasu zaczął spędzać z Christine Stuart - dziewczyną, którą Ania znienawidziła od razu jak zauważyła ją w towarzystwie swojego przyjaciela. Ania przez pewien czas spotykała się z bogatym i przystojnym Roy'em Gardnerem (znanego w polskim przekładzie jako Robert), który był jej wymarzonym księciem. Kiedy Roy oświadczył się, Ania chciała powiedzieć ''tak", ale zrozumiała, że jednak go nie kocha.
Annesequel1.jpg
Gdy wróciła do Avonlea, na Zielone Wzgórze Tadzio przypadkowo powiedział jej, że Gilbert Blythe umiera. Ania zbladła i poszła do swojego pokoju. Wyobraziła sobie jakby dalej wyglądało jej życie bez Gilberta i zrozumiała, że go kocha. Wpadła w rozpacz, gdy myślała, że być może nigdy mu o tym nie powie. Jednak następnego dnia z wielką ulgą dowiaduje się, że stan zdrowia Gilberta się poprawił. Jego związek z Christine okazał się zwykłą plotką. Kiedy Gilbert doszedł do siebie oświadczył się Ani po raz drugi. Tym razem jej odpowiedź była twierdząca.

Szkoła w SummersideEdytuj

Pierwszy rokEdytuj

Po ukończeniu Redmond i przyjęciu oświadczyn Gilberta Ania zaczęła uczyć w szkole w Summerside. W tym czasie mieszkała w Szumiących Topolach z Rebeką Dew oraz dwiema wdowami - ciocią Kasią i Misią. Pisała tam dużo listów do Gilberta.

W jej klasie było dużo członków rodziny Pringle, która wyraźnie nie polubiła nowej nauczycielki.

W październiku Ania spotkała małą Elżbietę Grayson, swoją sąsiadkę, która okazała się jej ''bratnią duszą".

Pewnego jesiennego wieczoru Ania poszła na cmentarz, gdzie spotkała Walentynę Courtaloe, która opowiedziała jej o zmarłych z Summerside.

W grudniu Ania odwiedziła swojego ucznia Wilfreda Bryce. Znalazła u niego pamiętnik Andy'ego Bryce, w którym wspominał o Abrahamie Pringle. Dowiedziała się z niego, że Abraham Pringle był ludożercą. Pożyczyła pamiętnik i wysłała do rodziny Pringle.

Później Sara Pringle błagała Anię, żeby nie wyjawiła nikomu treści pamiętnika. Byłoby to wielkie upokorzenie dla jej rodziny. Tak zakończył się spór między Anią, a rodziną Pringle.

W czerwcu Sally Nelson wyszła za mąż za Gordona Hill'a. Wieczorem Ania zaprzyjaźniła się z Norą Nelson, siostrą Sally. Opowiedziała jej o Jimie Wilcox'ie, w którym zakochała się, a potem pokłóciła oraz o ich tajnym sygnale - lampce w oknie. Po ślubie Ania zostawiła światło w oknie i o tym zapomniała. W nocy wszyscy obudzili się, bo usłyszeli hałas. To był Jim Wilcox - przyszedł, bo ujrzał światło w oknie Nory. Po tym zajściu oświadczył się jej.

Rok szkolny zakończył się i Ania wróciła na Zielone Wzgórze, by spotkać się ze swoją miłością - Gilbertem.

Drugi rokEdytuj

3a4f7d8c583c4a8ae45e3b39b2db48d1.jpg

Ania w Summerside

We wrześniu Ania wróciła do Summerside i rozpoczęła kolejny rok nauki w szkole. Pewnego popołudnia ona i Lewis Allen szli do Szkolnego Klubu Dramatycznego. Fotografował stare farmy. Na końcu drogi spotkał ich mały Teddy Armstrong. Lewis sfotografował chłopca i jego psa.

Kilka tygodni później Lewis chciał dać Teddiemu zrobione zdjęcie. Okazało się, że chłopiec nie żyje. Jego ojciec rozpaczał, że nie ma żadnego zdjęcia swojego syna. Lewis dał mu zdjęcie, które miał dać Teddiemu. Później okazało się, że James Armstrong jest wujem Lewisa.

W grudniu Ania odwiedziła Kasię Brooke, żeby zaprosić ją na święta Bożego Narodzenia na Zielone Wzgórze. Była zaskoczona, gdy ta się zgodziła. Ania pokazała pannie Brooke wszystkie swoje ulubione miejsca w Avonlea. Spotkały też Gilberta, który tym razem nie mógł latem przyjechać do Avonlea.

Trzeci rokEdytuj

W marcu 1890 roku Ania odwiedziła Minerwę Tomgallon - ostatnią osobę z rodziny Tomgallon, która opowiedziała jej o klątwie ciążącej na jej rodzinie.

W czerwcu poszła z Elżbietą do Latającej Chmury. Dziewczynka spotkała tam mężczyznę i zaprzyjaźniła się z nim. Kiedy wracały na Elżbietę wpadły rozpędzone konie. W szpitalu okazało się, że przyjaciel dziewczynki jest jej ojcem.

Pod koniec czerwca Ania pożegnała się ze wszystkimi i wróciła do Avonlea.

Małżeństwo z GilbertemEdytuj

Ania i Gilbert wzięli ślub na Zielonym Wzgórzu. Był to pierwszy ślub, który kiedykolwiek się tam odbył.

Wymarzony DomEdytuj

Gilbert i Ania przenieśli się do swojego Wymarzonego Domu, który znajdował się w Czterech Wiatrach. Poznali tam Kornelię Bryant, Ewę Moore, Kapitana Jim'a. Ania urodziła tam swoją pierwszą córkę - Joyce, która umarła godzinę po urodzeniu. Później, gdy urodziła "Jima" okazał się zupełnie zdrowy.

Złoty BrzegEdytuj

We wrześniu 1892 roku Ania, Gilbert i mały "Jim" przeprowadzili się do Złotego Brzegu. W tym domu Ania urodziła Waltera, "Nan", "Di", Shirley'a i Rillę.

I wojna światowaEdytuj

Kiedy rozpoczęła się I wojna światowa do walki stanął najstarszy syn Ani - "Jim". Później dołączył do niego Walter. Ania była zrozpaczona, kiedy Walter zginął podczas akcji. Jakiś czas później do walki stanął też Shirley. Po zakończeniu wojny "Jim" i Shirley wrócili do domu.

CharakterEdytuj

Ania była bardzo wesołą osobą, ale często też nieostrożną przez co często wpadała w kłopoty. Optymistycznie patrzyła na świat i często poddawała się marzeniom. Niektórzy uważali, że jej zachowanie jest bardzo dziwne.

Więcej od Wikii

Losowa wiki