FANDOM

Ania na Uniwersytecie
Ania na uniwersytecie
Autor Lucy Maud Montgomery
Typ utworu literatura dla dzieci i młodzieży,

obyczajowe

Data wydania 1915
Język wydania angielski
Data polskiego wydania 1930
Poprzednia część Ania z Avonlea
Kolejna część Ania z Szumiących Topoli
Ania na UniwersytecieAnia z Wyspy (ang. Anne of the Island) – książka autorstwa Lucy Maud Montgomery, wydana po raz pierwszy w 1915 roku. Trzecia część z serii o Ani.

Opis z okładki Edytuj

,,Czas pędzi nieubłaganie: z trzpiotowatej dziewczynki i zadziornego podlotka panna Shirley zmienia się w uroczą studentkę.W trakcie studiów na uniwersytecie Ania przekonuje się jednak, że w dojrzewaniu nie ma nic złego. Nie trzeba rezygnować z marzeń i szalonych z projektów, zaniedbywać przyjaciół.

Nie wolno też zapominać o miłości. Które z licznych oświadczyn Ania przyjmie? Czy wybierze bogatego, przystojnego Roya Gardnera? Czy może swoją szanse dostanie Gilbert Blythe?"

Anne of the Island

Pierwsza okładka

Postacie Edytuj

  • Ania Shirley
  • Gilbert Blythe
  • Maryla Cuthbert
  • Diana Barry (po mężu Wright)
  • Ruby Gillis - Przyjaciółka Ani. Zachorowała na gruźlicę, jej rodzina i ona sama wmawiała wszystkim, że nic jej nie jest. Od początku roku szkolnego miała objąć szkołę w Białych Piaskach jednak przed tym czasem zmarła.
  • Karol Sloane - Szkolny kolega Ani. Oświadczył się jej jednak ona mu odmówiła.
  • Priscilla Grant - przyjaciółka Ani i Stelli z seminarium. Na czas studiów dziewczęta razem z Philippą zamieszkały w ,,Ustroniu Patty".
  • Philippa Gordon - nowa przyjaciółka Ani, Priscilli i Stelli. Na czas studiów dziewczęta razem zamieszkały w ,,Ustroniu Patty" . Po skończeniu uniwersytetu poślubiła Jonasza Blake'a.
  • Stella Maynard - przyjaciółka Ani i Priscilli z seminarium. Na czas studiów dziewczęta razem z Philippą zamieszkały w ,,Ustroniu Patty" .
  • panna Patty Spofford - właścicielka "Ustronia Patty".
  • panna Maria Spofford - siostrzenica panny Patty.
  • Małgorzata Linde (ang. Rachel Lynde) - Przyjaciółka Maryli. Mieszkała na Zielonym Wzgórzu, pomagała przy wychowywaniu Tadzia i Toli.
  • Tadzio i Tola Keith (ang. Davy i Dora Keith) - bliźnięta przygarnięte przez Marylę po śmierci ich matki.
  • ciotka Jakubina "Kubcia" (ang. Jamesina) - ciocia Stelli Maynard, mieszkająca z dziewczętami w "Ustroniu Patty".
  • Roy Gardner (ang. Royal Gardner) - adorator Ani
  • Christine Stuart - koleżanka Gilberta, którą on opiekował się na życzenie jej brata podczas jej pobytu w Kingsport
  • Jakub Harrison - sąsiad Ani i Maryli
  • Jonasz Blake (ang. Jonas Blake) - ukochany, a później mąż Philippy Gordon. Kształcił się na pastora.
  • Alfred (Fred) Wright - narzeczony, a później mąż Diany Barry.

Cytaty z książki Edytuj

  • Ci, którzy umieją się cieszyć żywiołowo, najmocniej także cierpią.
  • ...smutek, zesłany przez Boga, przynosi jednocześnie pocieszenie i siłę ducha. Tylko te zmartwienia, które sami sobie stwarzamy przez własną głupotę lub niegodziwość, są najcięższe do zniesienia.
  • Wcale nie chcę wiedzieć, co inni o mnie myślą. I nie chcę widzieć siebie taką, jaką inni mnie widzą. Byłabym wówczas nieszczęśliwa.
  • ...fakty wprawdzie są mocne - powiedział ktoś mądry - lecz nie tak mocne jak fałszywe mniemania.
  • (...)Rzeczy widzialne mijają, niewidzialne natomiast trwają bez końca.
  • -Niestety, Aniu, będziesz musiała na mnie jeszcze długo czekać - rzekł Gilbert ze smutkiem. -Dopiero za trzy lata skończę medycynę, a wątpię, czy i potem będę mógł cię obsypać klejnotami i czy będziemy mogli zamieszkać w marmurowym pałacu.
  • Ania zaśmiała się serdecznie. - Nie pragnę brylantów ani marmurowych pałaców, pragnę mieć Ciebie i tylko Ciebie.

Ekranizacje Edytuj

Najpopularniejsze:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki