FANDOM

Ania z Avonlea
Ania z Avonlea --
Autor Lucy Maud Montgomery
Typ utworu literatura dla dzieci i młodzieźy
Data wydania 1909
Język wydania angielski
Data polskiego wydania 1957
Poprzednia część Ania z Zielonego Wzgórza
Kolejna część Ania na Uniwersytecie

Ania z Avonlea (ang. Anne of Avonlea) – książka autorstwa Lucy Maud Montgomery, wydana po raz pierwszy w 1909 roku. Druga część z serii o Ani z Zielonego Wzgórza.

Opis z okładki Edytuj

Ania powraca do Avonlea, by uczyć w tamtejszej szkole. Szybko okazuje się jednak, że praca nauczyciela to prawdziwe wyzwanie. Świeżo upieczona nauczycielka będzie musiała zaskarbić sobie sympatię podopiecznych – a są wśród nich są urwisy, złośliwcy i fajtłapy… Na szczęście są i bratnie dusze.

Ania nawiązuje nowe przyjaźnie, popada w nowe tarapaty i zaczyna sobie zdawać sprawę, że coraz bardziej zaczyna jej należeć na pewnym chłopaku…

AnneOfAvonlea

Postacie Edytuj

  • Ania Shirley
  • Diana Barry
  • Gilbert Blythe
  • Jane Andrews (pol. Janka Andrews) – przyjaciółka Ani oraz obejmująca dyrektorstwo w Newbridge nauczycielka, nieposiadająca wyobraźni, jej metodą na wychowywanie dzieci jest bicie rózgą, członkini K.M.A.
  • Jakub Harrison – sąsiad Ani, brany przez mieszkańców za awanturniczego kawalera do czasu przyjazdu jego żony, Emilii.
  • Maryla Cuthbert – opiekunka Ani, później także bliźniąt – Toli i Tadzia.
  • Małgorzata Linde (ang. Rachel Lynde) – źródło wszystkich plotek w Avonlea, serdeczna przyjaciółka Maryli Cuthbert i Emilli Harrison. Pod koniec części umiera jej mąż – Tomasz Linde – a pani Małgorzata ze względu na samotność i kłopoty finansowe wprowadza się na Zielone Wzgórze.
  • Teodora „Tola” Keith (ang. Dora Keith) – osierocona córka Marii Keith, siostra Tadzia. Dziewczynka bardzo zrównoważona i opanowana.
  • Tadeusz „Tadzio” Keith (ang. David Keith) – brat bliźniak Toli, straszny łobuz, przez którego Ania miała wiele kłopotów.
  • Jaś/Paweł Irving (ang. Paul Irving) – najlepszy uczeń Ani posiadający, równie wspaniałą jak Ania, wyobraźnię; syn Stefana Irvinga. Do czasu przyjazdu ojca ze Stanów mieszkał z babcią, która codziennie na śniadanie dawała mu miskę znienawidzonej przez niego owsianki…
  • Lawenda Lewis (po ślubie Irving) – mieszka w Chatce Ech wraz z Karoliną Czwartą. Pod koniec powieści wychodzi za Stefana Irvinga i wraz z nim, Pawełkiem oraz Karoliną Czwartą wyjeżdża do Bostonu.
  • Karolina Czwarta (naprawdę Eleonora) – najmłodsza z czterech sióstr Bowman. Mieszka i pracuje w Chatce Ech.
  • Stefan Irving – ukochany, a później mąż panny Lawendy, ojciec Pawła Irvinga.
  • Emilia Harrison – żona pana Harrisona, która po swoim niespodziewanym przyjeździe całkowicie odmienia jego charakter, a także zaprowadza czystość w domu, serdeczna przyjaciółka pani Linde.
  • państwo Allan – pastor i jego żona, pod koniec części wyjeżdżają z Avonlea.
  • Alfred „Fred” Wright – ukochany Diany, członek Koła Miłośników Avonlea.

Cytaty z książki Edytuj

  • Musimy dążyć do ideału, choćbyśmy nigdy nie mieli go dosięgnąć.
  • Na tym świecie trzeba spodziewać się dobra, być przygotowanym na zło, a przyjmować co Pan Bóg da.
  • Ilekroć doznajemy przykrości, powinniśmy wspomnieć jakąś radość, która dałaby się tamtej przeciwstawić.
  • Należy starzeć się wraz ze wszystkimi swymi rówieśnikami (…). Kto tego nie czyni, musi wreszcie zostać samotny
  • – Masz trzy cukierki w jednej dłoni i dwa w drugiej to ile masz razem?
    – Pełną garść – odrzekła Karola.
  • W przyjaciołach naszych powinniśmy szukać tego, co w nich jest najlepsze, i obdarzać ich tym, co w nas jest najlepsze. Wtedy przyjaźń będzie największym skarbem życia.
  • Życie nasze bywa bogate lub ubogie zależnie od tego, co w nie wkładamy, a nie od tego, co zeń czerpiemy.
  • Trzeba żyć tak, aby upiększyć swe imię, nawet jeśli poprzednio nie brzmiało pięknie. Niech każdy, kto myśli o nas, wyobraża sobie nasze zalety, które mu przysłonią brzydotę imienia.
  • Nie cierpię ludzi i miejsc bez wad. Myślę, że prawdziwie doskonała istota byłaby strasznie niezajmująca.
  • Bo kiedy spodziewamy się czegoś miłego, można być pewnym, że spotka nas większe lub mniejsze rozczarowanie.
  • W każdym człowieku tkwi jakieś dobro, trzeba je tylko umieć znaleźć.

Ekranizacja Edytuj

  1. Najpopularniejsze:
  2. Seriale:
    • Ania z Avonlea (Anne of Avonlea) [1975] – reż. Joan Craft.