FANDOM

Ania z Szumiących Topoli
Ania z szumiących topoli.jpg
Autor Lucy Maud Montgomery
Typ utworu literatura dla dzieci i młodzieży
Data wydania 1936
Język wydania angielski
Data polskiego wydania 1959
Poprzednia część Ania na Uniwersytecie
Kolejna część Wymarzony dom Ani

Ania z Szumiących Topoli, również: Ania z Szumiących Wierzb (ang. Anne of Windy Poplars) – powieść autorstwa Lucy Maud Montgomery, wydana po raz pierwszy w 1936 roku. Chronologicznie czwarta część z serii o Ani z Zielonego Wzgórza, napisana i wydana została jako siódma.

Opis z okładki Edytuj

,,Rozpoczyna się nowy rozdział w życiu Ani. Po ukończeniu studiów otrzymuje posadę nauczycielki w szkole średniej w Summerside. Na miejscu okazuje się jednak, że Ania będzie musiała zjednać sobie nie tylko rodziny uczniów, ale i rodziny Pringle'ów, która nieoficjalnie sprawuje rządy w miasteczku i od pierwszej chwili pała nienawiścią do rudowłosej nauczycielki. Na szczęście jest ktoś do którego Ania może się zwrócić w trudnych chwilach. W listach do ukochanego Gilberta nie zabraknie relacji z wydarzeń zabawnych i wzruszających, dramatycznych i tych najzwyczajniejszych na świecie..."

Postacie Edytuj

Szumiące Topole.jpg

Pierwsze wydanie

  • Ania Shirley
  • Diana Wright
  • Gilbert Blythe
  • Katarzyna Brooke ( lub Julianna Brooke )(ang. Katherine Brooke) – nauczycielka z Summerside; początkowo nie znosiła Ani, zmieniła nawet imię w podpisie na "Julia", gdy Ania powiedziała, że imię "Julianna" jest śliczne. Później zaprzyjaźniła się z Anią.
  • Rebeka Dew – gospodyni w domu cioci Kasi i cioci Loli. Stara panna. Bardzo przywiązana do Ani. W dalszych częściach cyklu zaprzyjaźnia się z Zuzanną Baker – służącą ze Złotego Brzegu.
  • ciocia Kasia – jedna z wdów, które mieszkają w Szumiących Topolach. Ciocia Kasia jest osobą wysoką, szczupłą, siwowłosą i trochę surową – bardzo przypomina Ani Marylę.
  • ciocia Lola (lub ciocia Misia) – jedna z wdów; mieszka w Szumiących Topolach. Jest niska, szczupła, siwowłosa i trochę smutna, jednak do milczków nie należy. W oryginale ciotka Lola nosi zdrobniałe imię "Chatty", które oznacza osobę gadatliwą, trajkotkę.
  • Jen Pringle – uczennica Ani, początkowo dla niej niemiła i arogancka, ale w końcu przekonuje się do nauczycielki.
  • klan Pringle'ów – rodzina, która "rządziła" w Summerside; toczy z Anią "wojnę"
  • Elżbieta Grayson – 8-letnia dziewczynka, która mieszka w sąsiedztwie Szumiących Topoli

Cytaty z książki Edytuj

  • Nigdy nie jest się biednym, jeśli ma się coś do kochania.
  • Świat byłby nudny, gdyby żyli na nim tylko ludzie mądrzy, dobrzy i rozsądni.
  • Wielka miłość i wielki ból potrafią dokonywać nie wiadomo jakich cudów.
  • Życie jest padołem płaczu, ale zdaje mi się, że są na nim ludzie, co lubią płakać.
  • Naśladowanie jest najszczerszym pochlebstwem

Ekranizacje Edytuj

Najpopularniejsze:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki