FANDOM

Rilla ze Złotego Brzegu
Rilla ze złotego brzegu.jpg
Autor Lucy Maud Montgomery
Typ utworu Literatura dla dzieci i młodzieży
Data wydania 1921
Język wydania angielski
Data polskiego wydania 1970
Poprzednia część Dolina Tęczy
Rilla ze Złotego Brzegu - powieść Lucy Maud Montgomery. Książka ta jest ósmym tomem serii przygód Ani Shirley z Ani z Zielonego Wzgórza. Pierwsze wydanie ukazało się w 1921 roku.

Opis z okładki Edytuj

Rilla of Ingleside.jpg

Pierwsze wydanie

"Dzieci Ani i Gliberta są już dorosłe: kształcą się, zaręczają, myślą o pracy. Za wyjątkiem ślicznej Rilli, która myśli jedynie o rozrywkach i wiedzie beztroskie życie w Złotym Brzegu. Ale i Rilla będzie musiała zmierzyć się z odpowiedzialnością, gdy świat pogrąży się w wojnie, jej bracia i ukochany Kenneth wyruszą na front, a jej samej przyjdzie się zaopiekować pewnym niemowlakiem przyniesionym do domu państwa Blythe w wazie od zupy...

Ostatni tom przygód rodziny Blythe'ów i ich przyjaciół to wzruszająca historia o miłości, poświęceniu, odwadze i dojrzewaniu, w której jak zwykle pojawi się grono naszych ulubionych bohaterów, ale także całkiem nowe postaci."

Postacie Edytuj

  • Rilla Blythe - główna bohaterka, czternastoletnia córka Ani i Gilberta. Zakochana w Kennethe'cie. Czekała na niego z utęsknieniem, kiedy ten ruszył na wojnę. Podczas wojny zorganizowała Młodzieżowy Czerwony Krzyż.
  • Ania Blythe - żona doktora Blythe'a, matka Rilli, Jima, Waltera, Nan, Di i Shirleya. Jej dzielna postawa podczas wojny, motywuje Rillę do zorganizowania Młodzieżowego Czerwonego Krzyża. W duszy Ania została jeszcze małą marzycielką, która jeszcze niedawno przybyła na Zielone Wzgórze.
  • Gilbert Blythe - mąż Ani Blythe, najlepszy lekarz w Glen St. Mary. Jest bardzo przystojnym, oczytanym, zabawnym i praktycznym człowiekiem.
  • Walter Blythe - drugi z kolei dwudziestoletni syn państwa Blythe. Walter jest utalentowanym i początkującym poetą. Podczas wojny zostaje wydany jego wiersz "Kobziarz". Ginie na wojnie w wieku 22 lat.
  • Jim Blythe - najstarszy syn Ani i Gilberta. Na początku powieści ma 21 lat. Kiedy dowiaduje się o wybuchu wojny, od razu postanawia wyruszyć na front. Jest zakochany we Florze Meredith z wzajemnością.
  • Ania „Nan” Blythe - osiemnastoletnia córka Ani i Gilberta. Jest bliźniaczką Di Blythe, lecz nie są wcale podobne. Kocha się w Jerrym Meredith.
  • Diana "Di" Blythe - osiemnastoletnia córka Ani i Gilberta. Jest bliźniaczką Nan Blythe, lecz nie są wcale podobne. Jest urodziwą, rozsądną, praktyczną dziewczyną z dużym poczuciem humoru. Jest ulubienicą ojca.
  • Shirley Blythe - szesnastoletni syn Ani i Gilberta. Przejęty śmiercią brata, po swoich 18 urodzinach postanawia wyruszyć na front. Jest cichym, zrównoważonym, małomównym chłopcem, ulubieńcem Zuzanny.
  • Gertruda Oliver - 28-letnia nauczycielka z Lowbridge, mieszkająca w czasie roku szkolnego w Złotym Brzegu. Jest zaręczona Robertem Grantem – młodym prawnikiem z Charlottetown. Przyjaciółka Waltera i Rilli. W czasie wojny nawiedzały ją prorocze sny.
  • Zuzanna Baker - gospodyni w Złotym Brzegu. Blythe'owie traktują ją jak członka rodziny. Zuzanna jest szczerą, bezpośrednią, dobrą kobietą. Jest nieświadoma tego, że posiada ogromne poczucie humoru.
  • Flora (także Feith) Meredith - dziewiętnastoletnia córka pastora Johna Mereditha i zmarłej Cecylli Meredith. Flora jest przyjazną, dzielną, zabawną, świadomą swej urody dziewczyną. W dzieciństwie była bardzo roztrzepaną, często wpadającą w kłopoty dziewczynką.
  • Una Meredith - osiemnastoletnia córka Johna i Cecylli Meredith. Una jest cichą, marzycielską dziewczyną, posiadającą wiele wdzięku, uroku i czaru dziewczęcego. Jest osobą nieco zamkniętą w sobie, bardzo wrażliwą i dzielną. Młodzież w Glen St. Mary lubiła jej towarzystwo. Żywi głębokie uczucie do Waltera Blythe.
  • Gerald "Jerry" Meredith - dwudziestoletni syn Johna i Cecylli Meredith. Praktyczny, chłopak, zakochany w Nan Blythe. Razem z Jimem wyrusza na front.
  • Karolek Meredith - najmłodszy z dzieci Johna Mereditha i Cecylli Meredith, siedemnastoletni chłopak. Ojciec darzy go szczególnym uczuciem, ponieważ jako jedyny z rodzeństwa ma oczy swojej zmarłej matki.
  • Bruce (także: Bertie) Meredith - synek pastora Johna Mereditha i Rosemary (Rozalii) Meredith
  • Kenneth (także: Krzysztof) Ford - dwudziestojednoletni syn Owena i Leslie Ford (Ewy). Jest zakochany z wzajemnością w Rilli Blythe. Jest zabawnym, inteligentnym i postawnym młodzieńcem. Ma opinię uwodziciela kobiet. Twierdzono, iż Kenneth posiada wiele miejskiej ogłady. Jego wyjazd na front opóźnia się przez kontuzję. Przyjaciel Waltera Blythe.
  • Mary (Marysia) Vance - dwudziestoletnia dziewczyna, wychowywana przez Kornelię Elliot. Mary ma niezwykle cięty język, jest bezpośrednią i interesującą dziewczyną. Nie była zbyt popularna wśród miejscowej młodzieży. Zakochana w Millerze Douglasie z wzajemnością.

Cytaty z książki Edytuj

Czasem lękam się, że jest za dobrze.
Matki są stanowczo najdroższymi istotami.
Duma jest zimną towarzyszką i nie daje pełnego zadowolenia.
Zdawał sobie sprawę, że nie wszystkie psy mogą być piękne, mądre czy bohaterskie, lecz wiedział dokładnie, że każdy pies może kochać.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki